اتوبار و باربری تاج

شرکت حمل و نقل شهری و اسباب کشی در تهران

اتوبار و باربری تاج

شرکت حمل و نقل شهری و اسباب کشی در تهران

مراحل جابه جایی و اسباب کشی

دو هفته قبل از اثاث کشی


شما برای حمل اثاثیه تان، باید از شرکتهای حمل و نقل استفاده کنید، بنابراین در انتخاب این شرکت دقت کنید تا در اثر بی تجربگی آسیبی به وسایل شما وارد نشود.


از شرکتی برای انجام اسباب کشی خود کمک بگیرید که معتبر است و کارکنانی تمام وقت، ضمانت شده و آموزش دیده دارد. یک کارگر حرفه ای می تواند جای چند دوست برای شما کار انجام دهد. هر فردی که وانت داشته باشد، می تواند ادعا کند که شرکت حمل و نقل است! به هر کسی اعتماد نکنید تا تجربه های تلخ دیگران در روز اسباب کشی برای شما اتفاق نیفتد.


توجه به نکاتی مثل داشتن مجوز و نام آشنا بودن می تواند شرط لازم باشد ولی مطمئنا کافی نیست. معمولا تجربه دوستان و آشنایان و بهتر از آن سفارش آنها در صورت داشتن آشنایی در این شرکتها بیش از هر چیز کمک می کند.

  

پس از انتخاب اتوبار باید بسته به فصل جابجایی حداقل یکی دو هفته مانده به اثاث کشی با شرکت مربوطه صحبت و به اصطلاح رزرو کنید و یک الی دو روز مانده نیز این قرار را نهایی و چک کنید.


سعی کنید اسباب‌کشی را ابتدای روز قرار دهید تا کارگرها با توان بیشتری به کار بپردازند .مطمئنا دقت و سرعت عمل یک کارگر در صبح بسیار بیشتر از وقتی است که برای چندمین بار در روز می‌خواهد اقدام به بارکشی نماید. خود شما هم صبح‌ها صبر و حوصله بیشتری دارید .از طرفی جا به جایی اثاثیه به ویژه وسایل سنگین در تاریکی می تواند بسیار دشوار باشد و میزان آسیب شما را بالا ببرد.


میگویند “جنگ اول به از صلح آخر است”سعی کنید در مورد تمام مسائل با شرکت مورد نظر صحبت و توافق کنید. مسائلی مانند روز و ساعت شروع کار، سایز و نوع خاور از نظر پوشیده بودن، نوع و میزان پوشش بیمه حمل اثاثیه، مدت زمان کار و تعرفه ساعات اضافه، آدرس و طبقات مبداء و مقصد، میزان اثاثیه، نوع و کیفیت بسته بندی اثاثیه، تعداد، ساعات کار و دستمزد کارگر بسته بند یا باربر بهتر است قبل از انجام کار مشخص شود و حتی در صورت امکان به صورت قرارداد مکتوب شود.


دقت کنید که متاسفانه بعضی از مشتریان با این تجربه تلخ روبرو شده اند که باربرها در میان کار از کار انصراف و اصطلاحا دبه کرده و برای ادامه کار درخواست مبالغ زیادتر از توافق را میکنند و مدیریت موسسات هم در این مواقع عموما پاسخگو نیستند و شما که در وسط کار هستید راهی بجز قبول خواسته های آنها ندارید. پس بهتر است ابتدای کار تکلیف آن را در حضور باربرها مشخص کنید و خام تعارفات روزمره “حالا با هم یه جوری کنار میایم”،” قابل شما رو نداره”،”ما با شما این حرفا رو نداریم” و از این دست حرفها رو نخورید.


البته در نظر بگیرید که در مورد این افراد جانب انصاف را بیشتر باید رعایت کرد و کمی دست و دلبازی در موردشان اصطلاحا “جای دوری نمیرود”. یک نکته دیگر اینکه اگر می خواهید چیزی به عنوان انعام به آنها بدهید که معمولا هم جزو کار است بهتر است همان اول به آنها بگویید که در صورت رضایتمندی شما آنها فراموش نمی شوند تا با دلگرمی بیشتری کار کنند به قول معروف ” از شما عباسی، از ما رقاصی”


یکی دو روز قبل از اسباب کشی


همانطور که قبلا ذکر شد اگر وسیله شخصی دارید چیزهای گرانبها مثل مدارک و جواهرات را به منزل یکی از آشنایان ببرید. حتی در صورت امکان اجناس یادگاری، اشیاء هنری و وسایلی که بسته بندی خاصی ندارند را خودتان به منزل جدید ببرید.


اگر روز جابجایی برای نگهداری کودکانتان با کسی هماهنگ کرده اید این قرار را به آنها یادآوری و زمان بندی آن را هماهنگ کنید.


اگر کسی از دوستان یا بستگان نیز به شما در این امر کمک می کند نیز این روز را یادآوری و هماهنگی نهایی را انجام دهید.


در مورد یخچال به نحوی که قبلا عرض شد عمل کرده و روز قبل آن را خاموش کنید و در صورت لزوم یخ زدایی کنید.


با بررسی لیستی که قبلا از اجناس تهیه کردید از بسته بندی تمامی اجناس مطمئن شوید تا چیزی جا نمانده باشد.


کارتنهای ویژه ای که قبلا ذکر شد شامل کارتن ابزار آلات، لوازم شخصی، لوازم بهداشتی، ظروف روز اول و جعبه کمکهای اولیه را آماده و با برچسب مشخص کرده و در نقطه ای مشخص قرار دهید تا در انتها بارگیری شوند. در منزل جدید نیز ابتدا آنها را خالی و گوشه ای مشخص قرار دهید تا با بقیه کارتنها قاطی نشوند.


در نظر داشته باشید که کارگران هرگز وسایلی را که اتصال فیزیکی به خانه دارند را جابجا نمی کنند و اگر بخواهید این کار را همان روز انجام دهید به آشفتگی کارها می افزاید. بهتر است روز قبل خودتان این کار را انجام دهید تا با آرامش بیشتری همراه باشید. وسایلی مانند ماشین لباس شویی و ظرف شویی، تابلوها، پرده و چوب پرده، لوستر، بخاری و …


بعضی وسایل قابل باز شدن و تا شدن هستند، تا حد ممکن آنها را پیش از بارگیری باز کرده و آماده جابه‌جایی کنید با این کار از فضای ماشین حمل به صورت بهینه استفاده می کنید.


 اگر نگران آسیب به در و دیوار منزل قدیم و جدید خود هستید امروز باید فکر آن را بکنید. سعی کنید چارچوب در اصلی و در اتاقی که کالای بزرگی از آن قرار است خارج شود را با پلاستیک حبابدار پوشش دهید. برای دیواره راهروها بهترین چیز ورق پنج لایه کارتن است و در صورت نبود می توانید از نایلون حبابدار استفاده کنید.


اگر نگران آسیب یا کثیف شدن کف پوش منزل جدید هستید بهتر است به دنبال چند رو فرشی بزرگ باشید. در صورت نبود از نایلونهای با عرض بالا یا ورقهای بزرگ کارتن نیز می توانید استفاده کنید.


اگر در فصولی که تغییرات جوی شدید است جابجا می شوید با پیگیری و اطلاع از وضعیت هوایی روز اسباب کشی خود را برای شرایط آن روز آماده کنید.


با پرس و جو در منزل جدید و قدیم از قوانین جاری در مورد استفاده از آسانسور هنگام اثاث کشی مطلع شوید. در بعضی مجتمع ها آسانسور حمل  بار وجود دارد و در بعضی استفاده از آسانسور بدون اشکال یا با پرداخت مبلغی امکان پذیر است.


روز اثاث کشی


بارگیری اثاثیه


یکی از مشکلات تهران جای پارک است پس اگر میخواهید زمانی که ماشین آمده معطل نشوید از صبح زود به فکر چاره باشید. البته فراموش نکنید که در منزل جدید نیز برای تخلیه اثاثیه به فکر جای پارک باشید.


قبل از آمدن ماشین حمل بار وسایل خرده ریز را از سر راه برداید. سعی کنید مسیری مشخص و راحت برای هر اتاق تعیین کنید. بهتر است محلی نزدیک درب خروج تعیین و کارتنها را به تفکیک سنگینی و حجم آنجا قرار دهید تا کار نظارت بر حمل راحت تر صورت گیرد. در غیر این صورت کارتنهای هر اتاق را نزدیک درب آن اتاق به صورتیکه مانع رفت و آمد نشود قرار دهید. به این نکته توجه کنید که کارتنها در مسیر بردن کالاهای بزرگ مانند میز، بوفه،سرویس خواب، کمد و … نباشند.


بر حسب حجم اثاثیه از اطرافیان کمک بگیرید ولی اگر خیلی هم دور و برتان شلوغ باشد خود باعث می شود سررشته ی امور از دست تان خارج شود و نظم کارتان به هم بخورد.


معمولا هر ماشین حمل بار شخصی را دارد که اصطلاحا به آن بارچین گفته می شود و با تجربه ای که دارد با بازدید از اثاثیه منزل نحوه چیدمان و اولویت حمل کالاها را تعیین میکند. متاسفانه گاهی پیش می‌آید موسسات حمل و نقل بی انصاف از غفلت شما سوء استفاده می‌کنند و وسایل را با چیدمانی نادرست در پشت خاور جای می‌دهند طوری که اثاثیه ای که به نظر شما با یک بار حمل و نقل قابل جابه‌جایی خواهد بود، نیاز به چند بار حمل و نقل پیدا می‌کند و در نهایت این جیب شماست که خسارت را باید جبران کند. متاسفانه بعضی از کارگران هم با وجود داشتن سابقه طولانی در بارگیری، خودشان را به کوچه علی چپ می‌زنند تا بتوانند با کار کمتر، دستمزد بیشتری را دریافت کنند. بعضی از موسسات نیز از کارگران روز مزد استفاده می کنند که هم تخصص کارگران حرفه ای را ندارند هم تضمینی برای جبران خسارت احتمالی وارد شده به اثاثیه شما. پس بهتر است شما هم اطلاعاتی در مورد بارگیری مناسب داشته باشید و بر کار نظارت کنید.


در زمان بارگیری سعی کنید شما هم تیمی تشکیل بدهید تا به بهترین نحو بارگیری انجام شود. یک نفر را مسوول رسیدگی به وسایلی که کارگرها از منزل شما خارج می‌کنند کرده و نفر بعدی را مسوول چیدمان صحیح، اصولی و درست در پشت وسیله نقلیه کنید.


در دو نسخه لیستی از کلیه اجناس و کارتنها تهیه کنید و یکی به فردی که در منزل است داده و دیگری را فردی که کنار ماشین است در اختیار داشته باشد. در این لیست هشدارهای لازم برای نحوه حمل و یا محل قرار گیری در ماشین را یادداشت کنید تا در شلوغی کار فراموش نشود. با توجه به لیست و علامتهای که شما روی کارتنها زده اید شخصی که بالا قرار دارد باید اولویت بندی کارتنها را مشخص و در مورد کارتنهای خاص خصوصا شکستنی ها هشدارهای لازم برای احتیاط در حمل و جهت حمل را به باربرها بدهد و دوستی که در کنار ماشین است نیز با توجه به همین نکات هشدارهای لازم برای نحوه قرار دادن و جای مناسب آن در ماشین را به بارچین بدهد. ضمنا با تیک زدن جلوی هر چیزی که از منزل خارج یا وارد ماشین می شود از گم شدن وسیله ای در گوشه کنار مسیر جابجایی جلوگیری کنید.


حمل تعداد زیادی کارتن خصوصا شکستنی با هم شاید باعث سرعت در کار شود ولی ظریب ایمنی را پائین می آورد. در این حالت احتمال بر هم خوردن تعادل زیاد و ایجاد تعادل مجدد سخت است. بعضی اوقات هم بدلیل خستگی در کنار ماشین از فاصله ای بیش از حد مجاز رها می شوند که این کار باعث صدمه کالاهای داخل کارتن زیرین می شود. پس جلوی این کار را بگیرید یا حداقل بخواهید جعبه زیرین شکستنی نباشد.


همه کارها را یکجا و تند تند انجام ندهید عجله بیش از حد باعث خسارت جبران ناپذیر می شود. گاهی به خود و کارگران استراحت دهید. تهیه یک میان وعده مناسب شامل نوشیدنی شیرین و بیسکویت مقوی و خرما در بازیابی توان کارگران و بالا بردن کیفیت کار بسیار موثر است.


در زمانهایی که کار باربری ها زیاد است کارگران معمولا ترجیح می دهند زودتر کار را تمام کنند مواظب باشید که این عجله بیش از حد به کار شما لطمه وارد نکند.


اصول کلی در چیدمان اثاثیه در ماشین


فضای طولی به چند بخش فرضی که بارچین به راحتی به ابتدا و انتهای آن دسترسی داشته باشد تقسیم و چیدن بار از انتهای خاور به سمت درب آن پیش می رود. در حمل اصولی پس از پر شدن هر بخش اثاثیه چیده شده با چیزی مانند تور یا پارچه بزرگ پوشیده و به وسیله طناب یا تسمه کنفی که در عرض ماشین کشیده می شود در جای خود ثابت می شوند این مسئله در حفظ کالاخصوصا در پیچها بسیار موثر خواهد بود.


فضای عمودی هر کدام از این بخشها به سه بخش تقسیم می شود


ابتدا وسایل بزرگ و سنگین مانند یخچال، ماشین لباسشویی و ظرف شویی، گاز، میز، بوفه، کمد و … قرار می گیرند

روی این وسایل کارتنها قرار میگیرد. البته خود کارتنها نیز دو بخش می شوند و کارتنهای سنگین مثل کتاب در زیر و کارتنهای سبکتر یا شکستنی در بالا قرار می گیرند.

در نهایت وسایل سبک و حجیم مانند لباس، رخت خواب، کوسن، پرده، عروسک و … در فضای بالا قرار می گیرند.

وسایل بزرگ و سنگین اصلی مانند یخچال و ماشین لباسشویی و ظرفشویی در نزدیکترین فاصله با کابین جلو و در طول محور مرکزی ماشین قرار می گیرند.


وسایل بزرگ اگر لفاف ندارند باید به وسیله پتو یا ورق کارتن پوشش داده شوند.


کارتنها با سایز مشابه روی هم قرار گیرند و کارتنهای سنگین بهتر است در مرکز ماشین قرار گیرند.


حفظ توازن در چینش بار از نکات مهمی است که خصوصا در مسافتهای بالا اهمیت زیادی پیدا می کند.


وسایل بدون لفاف و آسیب پذیر نباید در زیر قرار گیرند.


همه وسایل باید در جای خود ثابت شوند و از افتادن روی همدیگر جلوگیری شود.


سعی شود تمام فضاهای خالی با وسایل سبک پر شود تا هم از فضا استفاده شود هم وسایل با این کار در جای خود ثابت شوند.


وسایل تخت مانند تابلو، آینه، خوشخواب و … در کناره ها قرار میگیرند.


کارتنهای ویژه که در خانه جدید ابتدا مورد نیاز می شوند در انتها بارگیری و در ابتدا تخلیه شوند.


اتمام بارگیری اثاثیه


برای انتهای کار چند عدد کارتن و گونی یا نایلون بزرگ برای جمع آوری اجناس باقی مانده داشته باشید.


چرخی در خانه بزنید تا چیزی از قلم نیوفتد. مکانهایی مانند داخل، بالا و زیر کمد و کابینت، انباری، خرپشته، زیرزمین و پارکینگ را فراموش نکنید.


اگر وقت دارید خانه خالی شده را جارو کنید و مقداری ظاهر آن را تمیز کنید. باقی ماندن بقایای اثاث کشی منظره خوشی برای نفر بعدی ندارد. این کار ادب شما را رسانده و دعای خیری برای شما خواهد بود.


قبل از ترک منزل کنترل کنید شیر گاز و آب بسته باشند، چراغها را خاموش کنید، تمام پنجره ها و دربها را چک کرده و ببندید و درب اصلی را قفل کنید.


تخلیه اثاثیه


حداقل یک ساعت قبل از رسیدن ماشین به منزل جدید فردی را به آنجا بفرستید تا کارهای لازم قبل از آمدن ماشین را انجام دهد.


همانطور که قبلا ذکر شد قبل از رسیدن کامیون جایی برای پارک آن پیش بینی کنید.


مطمئن باشید کارگرها حاضر به در آوردن کفشهای خود نخواهند شد پس برای جلوگیری از کثیف شدن کفپوش منزل جدید روفرشی یا نایلون عریضی را که تدارک دیده اید قبل از آمدن کارگرها در مسیر حرکت آنها پهن کنید که بعد از رسیدن ماشین فرصتی برای این کار نیست.


مدیریت شما در این مرحله بسیار موثر است. به هیچ عنوان تسلیم فشار باربری برای تعجیل در کار نشوید و حتی اگر لازم است با صرف هزینه اضافه مانند انعام مانع این کار شوید. این تعجیل هم ممکن است باعث آسیب به اثاثیه در مرحله آخر کار شود و هم باعث آشفتگی شدید در قرار گرفتن وسایل و کارتنها در کنار هم شود که باعث می شود در مرحله بعد شما زمان و انرژی بسیاری برای پیدا کردن کارتنها و چیدمان وسایل خصوصا کالاهای بزرگ صرف کنید.


سعی کنید خودتان را درگیر جابجا کردن کارتنها هنگام تخلیه نکنید مدیریت و نظارت شما بسیار موثرتر از کار فیزیکی شماست.


اگر مسائلی که قبلا در موارد مختلف گوشزد شد را رعایت کرده باشید می توانید از نیروی کارگرها بسیار کمک بگیرید و کار خود را برای بعد از جابجایی به صورت چشمگیری سبک کنید.


قرار بود کارتنهای ویژه ای که قبلا ذکر شد شامل کارتن ابزار آلات، لوازم شخصی، لوازم بهداشتی، ظروف روز اول و جعبه کمکهای اولیه را در انتها بارگیری کرده باشید پس ابتدا آنها را تخلیه و در قسمتی مشخص و جدا از سایر کارتنها در منزل جدید قرار دهید.


قرار بود روی کارتنها با برچسب یا کاغذ رنگی مشخص شده باشد که متعلق به کدام اتاق در منزل جدید است. این کار باعث می شود از کارگرها بخواهید تا هر کارتن را به اتاق مخصوص خود ببرند. جایی در کنار اتاق برای کارتنها پیش بینی کنید تا مانع ورود کالاهای بزرگ به اتاق نشود.


قرار بود با بازدید از منزل جدید طرحی اولیه برای چیدمان کالاهای بزرگ داشته باشید تا از کارگرها بخواهید حداقل آنها را در همان محدوده مورد نظر شما قرار دهند. حتما از کارگرها بخواهید وسایلی مثل یخچال، گاز، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی و وسایل بزرگ هر اتاق که جای مشخص دارند را در جای خود قرار دهند این کار بعد از رفتن آنها برای شما مشکل خواهد بود.


قرار بود کارتنهای شکستنی با برچسب مشخص شده باشند. پس دقت کنید این کارتنها که در هنگام بارگیری روی سایر کارتنها قرار گرفته بودند هنگام تخلیه در زیر کارتنهای سنگین قرار نگیرند.


مواظب باشید هنگام تخلیه، کارتنها و وسایل خرده ریز در مسیر تخلیه بار قرار نداشته باشند.


دقت کنید وسایل گرانبها یا کالاهایی که بسته بندی مناسبی ندارند حتما در گوشه ای دور از مسیر حمل به نحوی قرار گیرند که ثبات مناسب داشته باشند.


از روی هم گذاشتن وسایل به صورت عجله ای و غیر متعارف که ثبات مناسبی نداشته باشند بسیار حذر کنید.